Het festivalseizoen staat al weer bijna voor de deur. Rond Pasen beginnen de eerste feesten langzamerhand te starten, en voor je het weet is er elk weekend weer een ander festival. Ben jij van plan om binnenkort zelf een leuk festival of evenement te organiseren? Dan zijn er nog best wat zaken waar jij rekening mee moet houden. Wij vertellen je graag een paar zaken die jij zeker niet mag vergeten. Zo kan jij binnenkort beginnen met het organiseren van de tofste festivals!
Wat voor festival?
Een festival organiseren is leuk, maar er gaat wel veel tijd in zitten. Bepaal voor je overgaat op de organisatie goed wat jij voor festival neer wilt zetten. Denk na over de muziek, welke doelgroep jij wilt aanspraken, eventuele artiesten, datums, etc. Als jij goed op papier kan neerzetten wat jij wilt verkopen aan je klant, dan weet jij ook gemakkelijker wat jij wil organiseren.
Planning
Als jij weet wat je zo ongeveer wilt organiseren, kun jij beginnen met het maken van een planning. Wanneer wil jij het festival houden, en wanneer moet jij wat geregeld hebben? Het is handig om dit duidelijk te krijgen. Maak afspraken met verschillende partijen die betrokken zijn bij jouw evenement. Denk aan foodtrucks, artiesten, materialen enzovoorts. Als jij dit duidelijk hebt, kun je ook een betere inschatting maken van de kosten die jij moet maken.
Veiligheid
Om de veiligheid te waarborgen, zal jij een plan moeten opstellen. Waarschijnlijk zal de gemeente ook vragen om dit plan voordat jij een vergunning krijgt. Denk dus goed na over de veiligheid van jouw evenement. Hoe zorg jij dat tenten veilig zijn en zijn er beveiligers aanwezig? Zo kun jij bijvoorbeeld gebruik maken van dranghekken om ervoor te zorgen dat mensen niet zomaar een podium op kunnen klimmen en kun jij een EHBO post plaatsen op het evenement. Zulk soort zaken wil de gemeente vaak horen voor jij een vergunning krijgt.
Laat je horen!
Is jouw festival een feit? Dan kun je beginnen met de kaartverkoop, hoera! Zorg dat jij een duidelijke strategie hebt om jouw doelgroep te bereiken. Denk aan een social media strategie, maar wellicht kun je ook fysieke promotiematerialen gebruiken. Zorg dat jouw doelgroep weet waar en wanneer het festival is, maar ook hoe ze de tickets kunnen bemachtigen. Een goed festival heeft een goede communicatiestrategie nodig, dus steek hier voldoende tijd in. Als jouw doelgroep niet weet dat jij een festival organiseert, zullen ze je immers ook niet vinden.